Tento problém je vyvolán nepřístupností serveru, či databáze. Důvody mohou být různé, jeden snadno odstranitelný může být zapnutý Firewall na serveru (pravděpodobně se někdy může zobrazit i jiné chybové hlášení).
Pro vypnutí Firewall pro InterBase/FireBird stačí na serveru v Ovládacích panelech spustit „Brána Firewall“ a v záložce „Výjimky“ přidat port 3050 pro InterBase/FireBird.
Důvodem např. může být i zapnutý Firewall v antivirovém programu NOD32, který lze na rychlou zkoušku vypnout přes pravé tlačítko myši na ikonce a pak v zobrazeném menu „Nefiltrovat síťovou komunikaci (Vypnout Firewall)“.
Problém se může také projevuje tak, že přes protokol TCP/IP nelze Entry provozovat, pokud je server v síťové cestě na databázi zapsán svým jménem. Pokud je server zapsán IP adresou, funguje to. Problém může být v souboru „hosts“ (standardně ve složce \Windows\system32\drivers\etc), který obsahuje značné množství zápisů, přesměrovávajících různé názvy počítačů na „cizí – podvodnou“ IP adresu. Problém je možná způsoben virem, možná se tím nějaký antispyware-program snaží ochránit počítač. Jednak je třeba spravit soubor „hosts“ (často má být prázdný, nebo jen s minimem zápisů) a jednak se vypořádat s případným virem.
Pro ověření průchodnosti přes PORT 3050 lze použít příkaz TELNET v příkazovém řádku.
Na stanici: telnet server 3050
Na serveru: telnet localhost 3050 (příp.také: telnet server 3050)
Pokud i na serveru se objeví odezva „Could not open to host 3050.
Connect failed“, pak je problém skutečně v nepřístupnosti portu.
Jiná možnost ověření je použití IBConsole z InterBase.